Waldorfská škola mě naučila komunikovat

V čem je Waldorfská škola podle tebe unikátní?
Unikátní je v tom, že dětem dává prostor rozvíjet se v mnoha směrech a také v tom, že učitel k vám přistupuje jako k člověku, který je mu roven. Nepovyšuje se na žáka a snaží se mu pomoct, aby získal nové vědomosti, zkušenosti a vede s ním diskuzi. Když se kdokoliv na něco zeptá, tak učitel mu rád odpoví.

Vnímáš nějaké rozdíly oprotiklasické škole?
Rozhodně ano. Vidím teď na střední škole, že někteří profesoři nejsou až tak zvyklí na otázky od studentů, jsou zvyklí, že studenti se až tak nezajímají o to, co přednáší. Já, když mi něco nejde, tak jsem ze základky zvyklá se jít zeptat a probrat to s tím učitelem a někteří učitelé na to nejsou zvyklí. Což mě ze začátku překvapilo. To je asi největší rozdíl, který vnímám.

A jak těžký byl přestup z Waldorfské základky na střední školu?
Pro mě osobně nebyl moc těžký. Je asi rozdíl, jestli pak jdete na gympl nebo střední odbornou školu. My jsme na naší škole takový trochu hýčkaný obor, takže my máme dobré profesory, ale jsou tam i starší profesoři, kteří nejsou zvyklí až tak moc komunikovat se studenty. My máme i hodně učitelů z praxe, což je taky hodně velký rozdíl oproti klasickým pedagogům. Jde hodně poznat, kdo jenom učí a kdo je z praxe.

Vnímáš nějaký rozdíl oproti spolužákům, kteří přišli z klasické základky?
Rozdíl vnímám asi hlavně v komunikaci. Mí spolužáci nechtějí vést diskusi s učiteli, myslí si, že jejich názor je nezajímá. Takže moc nediskutují, nerozvádí diskusi. Takže když nějaký profesor položí otázku, bavíme se s ním maximálně tři lidé (z 31 studentů). Což je podle mě dost smutné.

Co se ti líbilo na Waldorfské škole nejvíc a co nejméně?
Nejvíc to, že se nám učitelé opravdu každému věnovali, a že jsme to brali takovou hravější formou. Vypracovávali jsme samozřejmě úkoly a tak, ale třeba jsme si sedli k tomu i do kroužku a hodně jsme si povídali a bylo to takové interaktivnější. A co by se mi nelíbilo? Nic mně nenapadá, já jsem do té školy chodila fakt ráda. Pak jsem zjistila až na střední, že do školy se dá chodit i ne úplně s nadšením 🙂 Na základce jsem byla fakt moc ráda.

Jsi zpětně ráda, že jsi chodila na Waldorfskou školu?
Jsem za to strašně ráda, protože mám teď to srovnání, a protože mně to naučilo komunikaci a tomu, že i já jako student se můžu s profesorem bavit úplně normálně. Myslím, že mi hodně pomohlo i to, že nás na Waldorfu rozvíjeli hodně kreativně, a že tam nechávají každému obrovský prostor.

Myslíš si, že je Waldorfská škola pro každého?
Myslím si, že to nemusí vyhovovat úplně každému, že někomu fakt vyhovuje takový ten klasický striktní styl tady máš látku, nauč se ji tak a tak… ale většině spíš asi ano. Myslím si, že hlavně pro menší děti je hrozně fajn. Pak na druhém stupni už se to klasice více blíží, protože nás musí dovézt k přijímačkám, že nás k tomu musí připravit. Také je otázka, jestli waldorfský přístup vydrží všichni rodiče :-))

absolventka Waldorfské školy Olomouc, aktuálně studentka oboru Rekonstrukce staveb a architektura na Střední průmyslové stavební škole v Brně

Helena Jašíčková

absolventka Waldorfské školy Olomouc, aktuálně studentka oboru Rekonstrukce staveb a architektura na Střední průmyslové stavební škole v Brně

Waldorfská základní škola a mateřská škola Olomouc s.r.o.

Rožňavská 728/21
779 00 Olomouc

REDIZO:691001359
ID datové schránky: ei6jbu2

 

Fakturační údaje

Sídlo:Kosinova 876/3,
779 00 Olomouc

IČ: 28595475
DIČ: CZ28595475

č.účtu: 287543714/0300

Rychlý kontakt

(+420) 777 850 488
waldorf@waldorf-olomouc.cz

Rožňavská 728/21
779 00 Olomouc