• Mateřská škola

Waldorfská mateřská škola Olomouc

„Řekni mi a já zapomenu, ukaž mi a já si zapamatuji,
nech mě to dělat a já pochopím.”

Aktuality

ZÁPIS DO MŠ

Ve dnech 5. – 6. 5. 2025 v době od 8:00 – 17:30h proběhne zápis do MŠ pro školní rok 2025/2026. Termín si rezervujte v

Podrobnosti »

Kalendář akcí

Po
Út
St
Čt
So
Ne
P
Ú
S
Č
P
S
N
24
26
27
28
1
2
3
4
12:00 AM - Masopust
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
19
20
21
22
23
24
25
26
27
29
30
31
1
2
3
4
5
6
25 Úno
25. 2. 2025    
0:00
V rámci dopoledního programu, termíny pro jednotlivé třídy.
04 Bře
4. 3. 2025    
Celý den
Masopust je oslavou plnou barev, hudby a tradičních zvyků,  je skvělou příležitostí pro děti, aby se zapojily do tradičních zvyků, rozvíjely svou kreativitu a užily [...]
10 Bře
10. 3. 2025 - 16. 3. 2025    
Celý den
18 Bře
18. 3. 2025    
Celý den
v rámci dopoledního programu MŠ cca od 9 hodin. V rámci dopoledne budeme společně s dětmi vynášet Morenu. Kdo z Vás rodičů by se chtěl [...]
25 Bře
25. 3. 2025    
0:00
Milí rodiče, jaro už nám pomalu, ale jistě klepe na vrátka a nás čeká JARNÍ SEMÍNKOVÁ SLAVNOST. Uskuteční se v úterý 25.3. v rámci dopoledních [...]
28 Bře
28. 3. 2025    
8:30
Divadlo plyšového medvídka v mateřské škole.
Events on 25. 2. 2025
25 Úno
Events on 4. 3. 2025
04 Bře
4 Bře 25
Events on 10. 3. 2025
10 Bře
10 Bře 25
Events on 18. 3. 2025
18 Bře
Events on 25. 3. 2025
25 Bře
25 Bře 25
Events on 28. 3. 2025
28 Bře

Náš cíl

Naším záměrem je vytvořit láskyplné a přívětivé prostředí, ve kterém dítě rádo tráví svůj čas. Výchova a vzdělávání v naší MŠ doplňuje výchovu v rodině. Proto očekáváme, že při výchově v rodině jsou uplatňovány stejné principy jako ve waldorfské MŠ. Potom slavnosti, křesťanské svátky a lidové tradice prožíváme v koloběhu roku a ve vztahu k přírodě spolu s rodinami. Hlavními metodami práce v naší MŠ jsou nápodoba a vzor, přičemž napodobování je svobodný akt dítěte v příkladném prostředí. Učitelka se proto musí plně soustředit na práci v kolektivu, aby mohla být vzorem hodným napodobování. Hlavním cílem je vytváření příznivých podmínek pro harmonický rozvoj celého člověka v dané sociální skupině. Společenství děti + učitele+ rodiče, které v naší waldorfské MŠ každoročně vzniká, nese sebou větší nároky a odpovědnost na nás dospělé, více než je tomu v jiných školních zařízeních.

Důležitým prostředkem výchovy a vzdělávání je dodržování rytmu dne, týdne i celého roku, dle určených pravidel a to samozřejmě jak ze strany pedagogů, tak ale i ze strany rodičů, (např. včasným příchodem dítěte do třídy tak, aby se mu dostalo požadované péče a pozornosti učitelky a nenarušovalo pozdním příchodem vybudovaní křehké atmosféry ve třídě). Rytmus a řád a pravidelné rituály (přivítání, pozdrav, říkanky doprovázející denní činnosti,…) jsou prostředky waldorfské pedagogiky, které přináší dětem pocit bezpečí a jistoty. Samozřejmostí je dodržování školního řádu, se kterým se rodiče seznámí neprodleně při nástupu jejich dítěte do MŠ.

 

Je to prostředí, ve kterém se děti pohybují, vytváří společnými silami všichni zaměstnanci MŠ ve spolupráci s rodiči. Proto je nutná těsná spolupráce a důvěra mezi pedagogy a rodiči ( účast na schůzkách, brigádách a společném tvoření ). Prostředí, ve kterém dítě vyrůstá, určuje do budoucna jeho vztah k okolnímu světu. Ve MŠ se děti učí o své okolí pečovat a ochraňovat ho.

U dětí je prožívání dopoledních činností, opakujících se v rytmu týdne, měsíce a roku velmi hluboké a děti do nich jdou s otevřeností a veškerou svou energií. Tvořením výhradně z přírodních materiálů (dřevo, vosk, ovčí rouno, …) oslovujeme smysly dítěte. Ve věkově smíšené třídě se každé dítě zapojí úměrně svému věku a možnostem. Cílem je prožívání a zkušenost, ne soutěž a výsledek.

Volná hra je důležitou součástí rozvoje fantazie dítěte. V rytmu dne v MŠ má proto své pevné místo a vymezený čas. Hrajeme si ve třídě i venku na zahradě a v přírodě. Dětem k jejich bohaté hře stačí jednoduché hračky z přírodních materiálů. Další možnosti ke hře poskytuje sama příroda.  

Prostřednictvím pohádek a legend se děti seznamují s naší historií a národními tradicemi. Nespěcháme a každou pohádku si děti mohou zažít během celého týdne několikrát, jak ve vyprávěné tak i dramatizované podobě.

Pobyt venku je nedílnou součástí naší pedagogiky. Pravidelným pobytem na vzduchu za jakéhokoli počasí posilujeme fyzickou zdatnost dítěte, dáváme mu svobodu ve hře i pohybu, rozvíjíme vztah dítěte k přírodě, učíme ho ji chránit a pečovat o ni. Pravidelně jednou za týden se dokonce vydáváme za dobrodružstvím na dopolední výpravu do vzdálenějšího okolí.