• Mateřská škola

Waldorfská mateřská škola Olomouc

„Řekni mi a já zapomenu, ukaž mi a já si zapamatuji,
nech mě to dělat a já pochopím.”

Aktuality

Volná místa v Mateřské škole

Nabízíme poslední volná místa v naší mateřské škole! Nepropásněte jedinečnou příležitost, dopřát vašemu dítěti láskyplné a přívětivé prostředí pro jeho harmonický rozvoj.  Co nabízíme:  Více

Podrobnosti »

Kalendář akcí

Po
Út
St
Čt
So
Ne
P
Ú
S
Č
P
S
N
25
27
28
29
30
2
3
4
5
6
7
8
9
12
13
14
15
16
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
26 Lis
26. 11. 2024 - 27. 11. 2024    
8:00 - 18:00
Anežka Janátová je antroposofický poradce a pedagogický konzultant. Její práce zahrnuje podporu učitelů a studentů v souladu s principy antroposofie, kterou založil Rudolf Steiner. Pomáhá [...]
26 Lis
26. 11. 2024    
10:00 - 12:00
V prostorách MŠ proběhne pro objednané dětí vyšetření zraku.
01 Pro
1. 12. 2024    
Celý den
Adventní spirála je krásným způsobem, jak dětem připomenout důležitost vnitřního světla a klidu v období adventu. Během slavnosti se zpívají koledy a vypráví příběhy, které [...]
10 Pro
10. 12. 2024    
10:00 - 12:00
Koncert "Hvězdička betlémská" s divadelní výpravou obsahuje tradiční vánoční příběh, jímž kromě samotné účinkující dějem provází postavy příběhu, vystupující ze stránek na pódiu stojící veliké [...]
11 Pro
11. 12. 2024    
Celý den
Vánoční slavnost završuje adventní období a připravuje děti na Vánoce. Tato slavnost je plná světla, hudby a společného sdílení.
17 Pro
17. 12. 2024 - 18. 12. 2024    
8:00 - 18:00
Anežka Janátová je antroposofický poradce a pedagogický konzultant. Její práce zahrnuje podporu učitelů a studentů v souladu s principy antroposofie, kterou založil Rudolf Steiner. Pomáhá [...]
18 Pro
18. 12. 2024    
10:00 - 12:00
V ateliéru waldorfské školy proběhne koncert ZUŠ Fantazie pro děti MŠ.
Events on 26. 11. 2024
26 Lis
Events on 1. 12. 2024
01 Pro
Events on 10. 12. 2024
10 Pro
Events on 11. 12. 2024
11 Pro
Events on 17. 12. 2024
Events on 18. 12. 2024
18 Pro

Náš cíl

Naším záměrem je vytvořit láskyplné a přívětivé prostředí, ve kterém dítě rádo tráví svůj čas. Výchova a vzdělávání v naší MŠ doplňuje výchovu v rodině. Proto očekáváme, že při výchově v rodině jsou uplatňovány stejné principy jako ve waldorfské MŠ. Potom slavnosti, křesťanské svátky a lidové tradice prožíváme v koloběhu roku a ve vztahu k přírodě spolu s rodinami. Hlavními metodami práce v naší MŠ jsou nápodoba a vzor, přičemž napodobování je svobodný akt dítěte v příkladném prostředí. Učitelka se proto musí plně soustředit na práci v kolektivu, aby mohla být vzorem hodným napodobování. Hlavním cílem je vytváření příznivých podmínek pro harmonický rozvoj celého člověka v dané sociální skupině. Společenství děti + učitele+ rodiče, které v naší waldorfské MŠ každoročně vzniká, nese sebou větší nároky a odpovědnost na nás dospělé, více než je tomu v jiných školních zařízeních.

Důležitým prostředkem výchovy a vzdělávání je dodržování rytmu dne, týdne i celého roku, dle určených pravidel a to samozřejmě jak ze strany pedagogů, tak ale i ze strany rodičů, (např. včasným příchodem dítěte do třídy tak, aby se mu dostalo požadované péče a pozornosti učitelky a nenarušovalo pozdním příchodem vybudovaní křehké atmosféry ve třídě). Rytmus a řád a pravidelné rituály (přivítání, pozdrav, říkanky doprovázející denní činnosti,…) jsou prostředky waldorfské pedagogiky, které přináší dětem pocit bezpečí a jistoty. Samozřejmostí je dodržování školního řádu, se kterým se rodiče seznámí neprodleně při nástupu jejich dítěte do MŠ.

 

Je to prostředí, ve kterém se děti pohybují, vytváří společnými silami všichni zaměstnanci MŠ ve spolupráci s rodiči. Proto je nutná těsná spolupráce a důvěra mezi pedagogy a rodiči ( účast na schůzkách, brigádách a společném tvoření ). Prostředí, ve kterém dítě vyrůstá, určuje do budoucna jeho vztah k okolnímu světu. Ve MŠ se děti učí o své okolí pečovat a ochraňovat ho.

U dětí je prožívání dopoledních činností, opakujících se v rytmu týdne, měsíce a roku velmi hluboké a děti do nich jdou s otevřeností a veškerou svou energií. Tvořením výhradně z přírodních materiálů (dřevo, vosk, ovčí rouno, …) oslovujeme smysly dítěte. Ve věkově smíšené třídě se každé dítě zapojí úměrně svému věku a možnostem. Cílem je prožívání a zkušenost, ne soutěž a výsledek.

Volná hra je důležitou součástí rozvoje fantazie dítěte. V rytmu dne v MŠ má proto své pevné místo a vymezený čas. Hrajeme si ve třídě i venku na zahradě a v přírodě. Dětem k jejich bohaté hře stačí jednoduché hračky z přírodních materiálů. Další možnosti ke hře poskytuje sama příroda.  

Prostřednictvím pohádek a legend se děti seznamují s naší historií a národními tradicemi. Nespěcháme a každou pohádku si děti mohou zažít během celého týdne několikrát, jak ve vyprávěné tak i dramatizované podobě.

Pobyt venku je nedílnou součástí naší pedagogiky. Pravidelným pobytem na vzduchu za jakéhokoli počasí posilujeme fyzickou zdatnost dítěte, dáváme mu svobodu ve hře i pohybu, rozvíjíme vztah dítěte k přírodě, učíme ho ji chránit a pečovat o ni. Pravidelně jednou za týden se dokonce vydáváme za dobrodružstvím na dopolední výpravu do vzdálenějšího okolí.